outside the box bouwen


Jarenlang heeft Erik het geprobeerd: met hip vakjargon indruk maken op zijn collega’s. Toen ‘ie het had over „de benchmark in tegelwerk” kwamen ze niet meer bij van het lachen. En zijn term „outside the box bouwen”, leverde hem een middagje inside the bouwkeet op. Tot ‘ie op een dag zei: Ford Transit Custom. ‘Kijk. Da’s taal waar we wat mee kunnen!’ zeiden ze. De nieuwe Ford Transit Custom. Gewoon een hele dikke bus.”

in deze commercial zit een kern van waarheid. we sturen mensen op een cursus out of the box denken, maar mogen dan gewoon weer lekker inside the box doen. wij zijn op zoek naar organisaties die buiten de doos denken, omdenken, experimenteren, doen.

tegelijkertijd is dit uiteraard ook een pleidooi voor of eigenlijk tegen bijzonder taalgebruik. we kloppen met elkaar wollige tekst op om er nog maar iets van te maken. zo komt het reclame bureau met de tekst: gewoon een hele dikke bus.

wij houden wel van deze benadering. ga weg met die onzin en behoud dat wat er toe doet. als we deze aanpak nu ook eens bij organisaties gebruiken dan houden we tijd over voor dingen die ook belangrijk zijn.

dat is onderdeel van de werkvierentwintigmethode. geen moeilijke woorden, geen eindeloos gezwets. minder werken leidt tot meer welzijn. & meer werken leidt niet tot meer productiviteit of een hogere kwaliteit.

om af te sluiten met de held van eenvoud: johan cruijf

‘je ziet het pas als je het doorhebt’

https://ogilvy.nl/blog/eindelijk-een-autoreclame-z%C3%B3nder-jargon