de compensatiesamenleving

het kan je niet ontgaan zijn. de prijzen van gas en benzine/diesel zijn de afgelopen tijd enorm gestegen. de oorzaak is ook helder en volledig begrijpelijk. dit is een blog over hoe we de 3 knoppen die we voorstellen nu zouden kunnen gebruiken om mensen te compenseren, als we een basisinkomen gehad zouden hebben. bovendien, waar houdt het op als we voor elke verandering bepaalde groepen gaan compenseren? de directeur van het centraal planbureau, pieter hasekamp schreef er deze column over: de compensatiesamenleving.

onze regering komt met het plan om de laagste inkomens via de gemeente te compenseren en om de btw op brandstof te verlagen. dat eerste is vrij logisch, maar de kans bestaat dat veel mensen niet in het zicht van de gemeente is of net op de rand balanceert. er ontstaat dus een grotere armoedeval. verdien je meer dan 130% van het minimumloon dan ontvang je niks. verdien je 129% van het minimumloon, dan ontvang je het wel.

recent kwam nog naar voren dat een verlaging van de btw op voedsel niet mogelijk was, maar blijkbaar is dit wel mogelijk. we vermoeden een soort van nood breekt wet, maar hierdoor krijgen sommige mensen naar verhouding meer compensatie dan andere. er wordt gestrooid met belastinggeld, zoals bas jacobs (econoom) bij rtl 7 aangaf. het zorgt maar heel kort voor tijdelijke verlichting. het is daarmee een korte termijn oplossing. we willen namelijk juist overgaan van het belasten van arbeid naar het belasten van grondstoffen en kapitaal om een circulaire economie ook als verdienmodel aantrekkelijker te maken.

bij werkvierentwintig houden we van eenvoud en vandaar dat we ook voor een basisinkomen zijn. een basisinkomen dat bestaat uit 3 knoppen om aan te draaien.

– woondeel (per zelfstandige woning)
– persoonsdeel (per volwassenen vanaf 18 cq 21 jaar).
– per kind (kinderbijslag is als het ware een kinderbasisinkomen).

stijgen de energiekosten dan passen we de knop aan van het woondeel (bijvoorbeeld door omdat de gasprijs stijgt). stijgt de prijs van brood voor levensonderhoud dan compenseren we dat via het persoonsdeel. je denkt nu, ja maar dan wordt iedereen gecompenseerd, ook de mensen die het niet nodig hebben. klopt, maar een stuk minder dan we nu doen voor de grootverbruikers. in dit geval, mensen die weinig rijden zullen ook minder accijns en btw betalen omdat ze simpelweg minder brandstof kopen. bovendien is er op dat moment juist een economisch businesscase om tot verduurzaming over te gaan en de terugverdientijd daalt hierdoor enorm.

professor bas jacobs legt het haarfijn uit in dit artikel (check ook gelijk de heldere uitleg over wat inflatie is >>  https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5293946/kabinet-wil-btw-op-energie-en-accijnzen-tijdelijk-verlagen)

een basisinkomen zorgt ervoor dat we recessies dempen, dit komt door het multiplier effect ook wel bekend als het trickle up effect.