welzijn hoeft geen verdienmodel te zijn.

door deze cursus te doen verhoog je daarmee het welzijn van je medewerkers. elke euro geïnvesteerd in welzijn levert een veelvoud aan euro’s op, in prestaties en in besparingen. wie niet ziek is (wie optimaal functioneert) kan immers waarde toevoegen. kijk, zo krijgen we de businesscase wel rond (vast en zeker), maar raken we dan juist niet verwijderd van de bedoeling: namelijk welzijn verbeteren (en niet de winst verhogen)?

welzijn hoeft geen verdienmodel te zijn, er hoeft geen businesscase te zijn en al helemaal geen ROI van 68,5%. bovendien kan dat nooit met zekerheid gezegd worden. investeren in mensen en daarmee vitaliteit en duurzame inzetbaarheid doe je omdat het het juiste is. en eerlijk is eerlijk, bij werkvierentwintig doen we er ook aan mee. je wilt immers je toegevoegde waarde laten zien en het hele plaatje daarin schetsen. zakelijk gezien doen dan de termen ROI en kostenbesparing het beter dan: lekker in je vel en een goed gevoel. daar doe je de boodschappen niet van & betaal je geen salarissen mee. maar vervolgens blijkt dat dit ook op andere vlakken uitermate positieve effecten heeft. maar die positieve effecten (winst, omzet etc) staan nooit op de eerste pagina van waar het bij welzijn om gaat.

terwijl ik dit schrijf kan je dus ook gelijk het woord investeren schrappen. bij het woord investeren denken we al gelijk aan een return – een opbrengst, vaak geldelijk. wat je wil is een werkcultuur creëren waar mensen kunnen gedijen. oftewel: je hebt een lekkere werkomgeving, fijne collega’s, je werk is uitdagend maar niet te veel eisend en buiten je zakelijke activiteiten heb je voldoende tijd en energie voor de dingen die echt belangrijk zijn in het leven: je familie en jezelf. zo kan je voldoen aan je fysieke en psychologische basisbehoefte en voegt werk waarde toe aan het leven. verschaft het je bepaalde gemakken en geeft het je een gevoel van verantwoordelijkheid, vooruitgang, zelfvertrouwen (efficacy) en voldoening/plezier (arbeidsvreugde).

het wordt door de wetenschap al een tijdje bekrachtigd, de komende tijd wordt het tijd om het toe te passen in organisaties. en misschien is het dan wel helemaal niet erg dat we in eerste instantie binnenkomen bij een organisatie omdat investeren in welzijn loont en er wel een ROI is, maar dan draaien we het daarna direct om. dan zien we dat het geen doel op zich is, maar een uitkomst van het zijn van een gezonde organisatie (met dito cultuur). 

kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? schakel dan werkvierentwintig in, werkvierentwintig helpt je graag door middel van organisatieadvies, speciale pilots waaronder de pilot van 4 day week global (de 4 daagse werkweek) en lezingen. wil je weten hoe het gesteld is met de kwaliteit van de motivatie in jullie organisatie, doe dan de motivatiescan. mail naar info@werkvierentwintig.nl voor meer informatie.

*inclusief cliché stockfoto