op zondag zijn er veel wielrenners op de weg. en zeker nu de temperatuur stijgt. menig wielrenner rijdt zo tussen de 80 & 120 km. het feit dat de rit zo’n 3 a 4 uur duurt en te overzien is, zorgt voor de nodige lol en voor meer oemf tijdens het rijden.
maar wat nu als die kilometers naar de 180 – 200 km gaan. zouden die wielrenners dan elke week vol enthousiasme daar staan? of zouden ze opkijken tegen zo’n lange rit (ca. 6 uur)?
nu denken jullie misschien, wat heeft wielrennen nu met werken te maken. bij sommige bedrijven zijn er 12 uursdiensten. en daar kijken sommige mensen dan behoorlijk tegenop. tijdens de dienst valt het altijd wel mee. en dat moet ook wel, dat is een manier om ermee om te gaan.
nu vinden de meeste mensen dat ook te lang. zonder dat we het zo bedoeld hebben, is er een perverse prikkel gecreëerd om zoveel mogelijk uren te maken. en daardoor gaat de energie en de oemf er een beetje uit. de drang om je best te doen en even lekker aan de slag te gaan.
nu zijn wij voorstander van de helft van zo’n dienst. en voor de reguliere werkdag, een maximum van 6 uur. waarbij we al geen onderscheid meer maken tussen spanning en ontspanning, werktijd of pauze.
wij denken dat als we wat minder lang gaan werken er meer oemf, meer pit in de werkdag komt. je bent dan ook wat minder lang van huis. je stroopt de mouwen op en gaat er even lekker tegenaan.
in de bouw zegt men al: in de ochtend moet je er een klap op geven. nu zou zo’n spreekwoord een beetje misplaatst zijn op kantoor, in de zorg of het onderwijs, maar daar vinden we nog wel wat op. weet jij een mooi alternatief?
korter werken zorgt daarom niet voor mindere resultaten. wij denken dat het zelfs voor betere resultaten en een gezondere samenleving zorgt. laten we eens gek doen en een pilot starten?
mail ons: info@werkvierentwintig.nl met in de titel: wij willen meer oemf!